Ke Turki kah kita?

Merhabah. Benim edim Faten *ntah betul ke tidak taktau*
Kisah bermula apabila mama dan abah decide untuk hantar aku belajar ke Turki bagi course perubatan. Just ikut flow mereka. Malas nak ambil tau sgt sebenarnya. Suatu hari mama dgn abah suruh ikut pergi KL. Dan mereka daftarkan ke DaulahTurkiya. Konon2 eksaited sbb nak belajar kat sana. Pastu aku pun buat la reseaarch. Belajar perubatan paling command belajar 5-6 tahun. Tapi kalau kau amek Turki, kau akan bazirkan masa untuk belajar bahasa Turki. Kamal Antartuk ni dia telah ubah sistem deikat Turki di mana anda perlu menguasai bahasa Turki untuk melayakkan diri ke University of Istanbul, University of Haccetape, Univerdity of Ege, University of Military Ankara. Tu antara universiti yang diiktiraf Malaysia. 

Jadi sebelum layak masuk ke Universiti ni, kita kena amek satu exam entrance atau dikenali ssebagai YOS. **Pronounce kasi betul ya anak2. Tak terfikir ke kalau pergi sana, result matrik langsung tak blh pakai. Dah la matrik tu tahan setahun. Buatnya aku tak cukup qualification untuk sambung universiti kat sana, berapa tahun dah habis untuk get along. Takkan balik Malaysia pastu nak guna result espiem? Dah la result tu teruk :'( Keputusan semester 1 kat matrik takde la teruk sgt. Tapi bagi mama dan abah rasanya result aku SGT teruk. Sorry sbb tak belajar rajin2. Kalau tu je yang mampu. Aih **

So, selepas berfikir panjang, berdoa, istikharah, i took my own decision. I`m not going to Turki.

Serius mama tak ckp dgn aku lps aku buat keputusan macam tu. Haha


Dwld apps sbb 
ingat senang nak study punya pasal. Sayang nak delete apps ni. Ilmu kan?

Buku exam enentrance YOS utk kelayakan ke universiti di Turki.

Do visit or search daulahturkiyanetwork.com

No comments:

Post a Comment