Story : Chef Faten in the kitchen!

Assalamualaikum wbt. Wazzup-wazzup, bertemu kembali kita di dalam Rancangan MasterChef2013. Saya, selaku MasterChef 2012 ingin memperkenalkan peserta-peserta yang bakal bertanding dalam musim ini.
Cut it off
Serius! Haha, hari ini dengan bangganya aku berjaya memasak nasi goreng! Yahoo, hip-hip-hooreey!
Okay, bukan tanda aku riak ke bangga ke ujub ke apa, atau korang perlekehkan aku, ek-eleh, nasi goreng je pun. But, for me, itu satu achievement tau. Aku bukan suka memasak. Kerja rumit complicated macam tu memang takde masa lah untuk aku buat. Penatlah kalau tiap hari aku nak menipu. Haha.

Ake kerap kali tipu Abah waktu F2. Ye la, aku tinggal rumah sengsorang sebab aku sekolah petang. Makanya, kerja-kerja rumah aku yang kena buat. Daripada kemas ruang tamu, dapur, basuh dan jemur baju, basuh pinggan, tanak nasi. Kiranya itu semua rutin aku setiap 5 hari. Benda yang sama je aku buat. Bangun jam 8 kot kalau taksilap. Dan jam 11 masa aku tanak nasi. Abah akan balik dari kerja sekitar jam 12 untuk hantar aku ke sekolah-SMK Subang.

Rutin Abah bila balik kan.

Abah akan tanya, `Dah makan? Masak apa?` Aku jawab, `Dah. Goreng telur.`
Abah cukup pandai, dia akan masuk rumah tengok rice cooker. Kalau aku makan nasi, meaning nasi tu akan terusik sikit kan. Tapi, ini tak. Haha, aku tak makan pun. Itu lah yang aku selalu buat. Haha, last2 abah akan ajar sebelum ke sekolah.

Aku bukan tara kakak aku yang pandai masak. Selalunya aku jadi kuli dia je. Basuh peralatan, timbang sukat bahan-bahan kalau dia masak cupcakes. Pernah sekali tu, aku lock myself inside my bedroom, sebab Abah perli, Nanti macam mana nak kahwin kalau takpandai masak? Sampai ke situ. Haha, tu waktu form3. Dah la time Abah cakap tu ada tetamu at rumah. Buat orang mushy je. Tapi, lepas habis SPM aku tekad nak study masak. Idea yang cukup gila la kan. Kak Yang selalu akan bawa puding roti kalau balik bermalam kat asrama. Aku ni, sebarang apa pun taktau. Haha

T adaaaa~ Colour nasi goreng ni tak meriah. Aku malas nak campak2 sayur. Bukannya aku makan. Rasa dia boleh tahan. Macam kat RestoranMidah (Tempat makan budak outing kat Jitra.)
Bertemankan air NesLo. Terbaik! Pandai juga aku. Haha (puji diri sendiri umpama masuk loker tutup sendiri)

Nanti aku masak lain pula. Haha

MissFatenAmalinaRosly :))

No comments:

Post a Comment